dimecres, 21 de març del 2018

Editorial del Butlletí núm. 227 (març 2018)

Propera parada. Sarrià

Quan un sarrianenc pren la sàvia decisió de viure de forma més sostenible i fer servir el transport públic haurà d’assumir algunes premisses, algunes força sorprenents. Si decideix portar els seus fills a l’escola a peu per un camí escolar, es trobarà que més enllà de quatre pintades horitzontals en els passos de zebra, poca cosa més de segurs tenen. Ni senyalització vertical, ni agents cívics a la manera britànica, ni normativa que protegeixi aquestes vies tan importants per la mobilitat escolar just en el districte amb la densitat de centres escolar més elevada d’Europa. Fins i tot instal·len benzineres low-cost al bell mig, i anar fent.
Cada matí i cada tarda mentre el sarrianenc acompanya a les seves criatures trobarà els carrers principals el barri sencer col·lapsat a l’entrada i sortida de les escoles per milers de cotxes particulars que embussen pl. Artós, carrer Vergós, la Via Augusta, la pl. Borràs, l’avinguda Foix, la carretera de Vallvidrera, etc. I com que estar embussat emprenya, s’haurà d’empassar algun que altre cop de clàxon d’algun pare/mare al voltant impacientat.
Parlar de Metro a Sarrià seria gastar tinta perquè directament, ni existeix ni se l’espera en breu. L9 snif...
Si el sarrianenc emprèn l’aventura de fer servir la nova xarxa de bus ortogonal descobrirà que, a banda de ser molt eficient econòmica, organitzativament, etc. el cert és que l’obligarà a fer transbords, amb la dificultat afegida que això implica, sobretot per col·lectius com la gent gran o amb diversitat funcional. Però queda molt estètica al plànol, innegablement.
Va! Llancem-nos al Bicing que a més cremarem calories. Sap greu, estimat veí. Les estacions de Bicing sarrianenques queden buides a partir de les 10 h del matí perquè, ja se sap, estem a la part alta del pla de Barcelona i tothom les agafa de baixada però no de pujada. A veure si amb les bicis elèctriques millorem el retorn. Segueixi provant sort.
Mentre per una banda l’Ajuntament pren mesures per lluitar contra la contaminació atmosfèrica i el canvi climàtic, bravo!, el dia a dia dels sarrianencs queda ofegat en un núvol de cops de clàxon, diòxid de nitrogen i altres contaminants, sense massa alternativa que faciliti una mobilitat més sostenible, lloable excepció del tren de Sarrià (FGC) que és la nostra petita joia i salvació.
Des d’aquesta associació volem encoratjar a qui pertoqui (les administracions es van passant la piloteta: que si l’Ajuntament, que si TMB, que si AMB, que si Generalitat...) a agafar el tema seriosament, per anar resolent el greuge que estan provocant:
Reprendre i finalitzar les obres de la L9, incomprensiblement aturada.
Prendre’s seriosament i regular normativament els camins escolars
Augmentar la freqüència dels busos històrics que han quedat després de la implantació de la xarxa ortogonal
Habilitar un parell de parades de Bicing davant Can Caralleu / Jardins Can Sentmenat i Pl. Borràs i habilitar alguna més elèctrica com la de Cardenal Sentmenat
Fer una bona campanya de sensibilització original i divertida per afavorir el transport públic, no només perquè la gent no es coli, que déu n’hi do...
El Pla de Mobilitat Urbana del districte n’és una oportunitat. Algú ens escoltarà. Si us hi poseu, creiem honestament que podeu fer molta cosa per fer una ciutat més humana, més neta i, en definitiva, més habitable i amb més qualitat de vida.

La Junta Directiva

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada