22.3.22

Editorial del Butlletí núm. 239 (març 2022)

El malson de la línia 9

El darrer govern Pujol va presentar la previsió d’obrir les estacions de la Línia 9 a Sarrià l’any 2007. Molt aviat ja es va veure que s’anava a incomplir amb aquesta previsió i al final va venir la gran aturada d’obres el 2011, provocada per l’ofec pressupostari de la Generalitat.

En els darrers anys, la represa de les obres del tram central s’havia endarrerit perquè el crèdit per pagar-les no podia arribar fins que el Govern no aprovés els pressupostos. Després de deu anys sense comptes públics aprovats quan tocava, el passat 23 de desembre el Parlament va desencallar el tràmit en temps i forma, fet que permet desencallar l’obra.

A tot això ara ens trobem amb sorpreses. En el projecte inicial l’estació de Sarrià tenia una sortida a l’exterior al carrer Vergós, entre la seu dels Ferrocarrils de la Generalitat, la del CAC i l’escola del Reial Monestir de Santa Isabel, però aquesta sortida ha desaparegut en el nou projecte. Aquest fet empitjorarà l’itinerari dels vilatans que vagin cap al Sarrià de baix. Un altre dels efectes col·laterals del nou projecte és l’eliminació del pou de ventilació situat als Jardins d’Oriol Martorell. El pou i la sortida de Vergós ja tenien diverses fases de construcció finalitzades i suposa deixar sota terra un munt de diners públics.

Vista la desaparició del pou petit de ventilació i la sortida al carrer Vergós, ja no hi ha motiu per no urbanitzar els Jardins d’Oriol Martorell. Demanem a l’Ajuntament que adjudiqui una partida pressupostaria per redactar el projecte, cal posar fil a l’agulla per finalitzar aquesta part de Sarrià tan castigada ambientalment pel trànsit de la Via Augusta. Cal obrir aquest espai tancat a la ciutadania.

El pou de 26 metres de diàmetre i 73 metres de fondària serà perforat tot seguit. Els primers 20 metres es buidaran amb mitjans mecànics (març 2022) i la resta és foradarà mitjançant microvoladures que començaran aquest estiu.

Aquest gener han començat les inspeccions tècniques d’edificis (ITE) als edificis de l’entorn (Via Augusta/Pau Alcover). En la reunió convocada per presentar-nos la represa de l’obra vàrem explicitar que no ens agrada que la Generalitat no contempli inspeccionar cap edifici del carrer Cardenal Sentmenat. És per això que ens oferim a assessorar-vos si patiu desperfectes que puguin haver estat causats per aquestes voladures.

Després de molts anys de despropòsits i denúncies per malversació de diner públic, els vilatans tindrem interconnexió directa amb totes les línies del Metro de Barcelona i podrem anar sense transbordaments, des de l’Aeroport fins a Santa Coloma (L9), així com des de la Zona Franca fins a Badalona (L10).

L’L9 va entrar en servei per primera vegada el 13 de desembre del 2009, tindrà una longitud de 47,8 km. La Generalitat diu que entrarà en funcionament cap a l’any 2025 amb dues noves estacions: Manuel Girona i Sarrià.

Des de la inauguració del Ferrocarril de Sarrià el 1863 i la de Reina Elisenda el 1976, a Sarrià no havíem sumat cap estació de transport públic. Ens n’alegrem, però esperem que el malson de la línia 9, pressupostada per 2.400 millons € i que va en camí de costar-ne 16.000, no ens guardi cap més sorpresa, per favor!

La Junta Directiva

(Per llegir el butlletí sencer cliqueu aquí)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada